Uwaga! Pędem do schronu! Uwagi z dziennika, które rozwalają…
Witam po parudniowej nieobecności na blogu.
Poszukując materiałów na wpis trafiłem ostatnio do szkolnego archiwum elektronicznego, gdzie spędziłem trochę czasu przekopując się przez bazę danych. Nie brzmi ciekawie, prawda? Jak się jednak okazuje, w tym wypadku było inaczej. Na bazę, którą udostępnił mi upoważniony i obeznany kolega składały się uwagi, jakie nasi nauczyciele wpisali swoim podopiecznym w ostatnich latach — masa mniej lub bardziej barwnego materiału pokazującego życie szkoły od podwórka. Mnie ten materiał „rozwalił”, kolega miał chyba jeszcze gorzej, gdyż pochopnie zaserwował go sobie podczas posiłku. Pewnie już nie brał się potem za papryczki chili, jeśli miał je na talerzu…
Baza danych składa się z tzw. rekordów — kto wie, ten wie. Nie mam pojęcia, ile rekordów jest w wykazie szkolnych uwag, za to wiem, że wpisy biją dwa rekordy: nudy i barwności. Jakieś osiemdziesiąt procent uwag jest potwornie nudna. Brak mundurka. Brak mundurka. Brak mundurka. BM. BM. BM. Na szczęście takie uwagi można łatwo przeskoczyć, i jest szansa, że wylądujemy na ciekawszym „kwiatku”. A mamy w szkole zdolnych, doświadczonych ogrodników.
Najstarsza znana mi uwaga brzmi: „klasa robi wieś”. Nowsze uwagi zazwyczaj są trochę dluższe, ale nie zawsze bardziej precyzyjne. Za chwilę sami to zobaczycie, rekordowa uwaga ma tylko cztery litery, ile jednak w tym treści! Kończąc ten wstęp chcę podkreślić, że przytaczany materiał czytałem bez złośliwego uśmieszku. Sam jestem raczej spokojny, ale też odrobinę „nawywijałem” w szkole, chociaż z pewnością nie tak spektakularnie, jak to niektóre uwagi odnotowywują.
A teraz do dzieła. Oto, czego należy w szkole unikać…
Wielki zbiór uwag szkolnych od 2012 do 2016 roku
Uwagi dotyczące stroju szkolnego
„Nieregulaminowy strój: biała koszula, kamizelka i krótkie spodnie — zgroza”
„Brak spódnicy na etyce”
„Brak spodni”
„Sprawia wrażenie, że jest choinką”
„Brak mundurka widok ucznia ogólny — tragedia: krótkie spodnie, koszula wygnieciona, rozpięta, nałożona na koszulkę polo”
„Uczeń zaadoptował sobie sportową bluzę z kapturem jako jeden z elementów mundurka”
Zgubny pociąg do wiedzy
„Uczeń korzysta z podręczników na lekcji wychowania fizycznego, stwarzając zagrożenie dla swojego zdrowia”
„Uczy się matematyki na lekcji”
„Niestety zamiast przerabiać w internecie ćwiczenia z angielskiego obsesyjnie rozwiązuje tam testy na prawo jazdy”
Nietypowe zachowanie w klasie
„Zakłóca lekcję zabijając pszczoły na lekcji”
„Zakłada worek foliowy na głowę kolegi”
„Uczennica XXXX XXXX puszcza na lekcji bańki mydlane”
„Uczennica leży na koleżance podczas zajęć”
„Uczennica pastuje buty w trakcie zajęć. Kiedy nie pastuje butów, to przeszkadza w inny sposób, rozmawiając, przeszkadzając innym uczniom w zdobywaniu cennych umiejętności, potrzebnych w życiu codziennym”
„Ostentacyjnie kicha na lekcji :)”
„Uczeń celowo rozlewa wodę z kieliszka”
„Trzyma nogę na stole i jeszcze się cieszy”
„Uczennica wyrzuciła na przerwie plecak kolegi przez okno”
„Wyśmiewa się z osób posiadających niekompletne uczesanie”
„Uczennica przeszkadza w prowadzeniu zajęć. Bardzo głośno rozmawia, pije kawę podczas lekcji i się czesze”
„Przeszkadza klasie zadając retoryczne pytania”
„Uderzenie kolegi z pięści w czoło”
„Nieodpowiedzialne zachowanie uczennicy przy wchodzeniu do sali. Wpada z impetem, uderza w XXXX XXXX, ten upada twarzą na ławkę”
„Niewłaściwe zachowanie: rozmowy na lekcji, próby bycia sprytnym i elokwentnym, niedostosowane do klasowego kontekstu”
Pora na jedzonko i małe chrapu-chrapu
„Każdą lekcję PO rozpoczyna od jedzenia”
„Usiłuje jeść”
„Pomimo upomnień nauczyciela uczennica w dalszym ciągu je zupę”
„Uczeń nie bierze udziału w lekcji, za to siedzi opatulony w 3 kurtki z czołem na blacie stołu. Później robi to samo w wariancie bez kurtek. Mimo upomnień nie bierze udziału w zajęciach”
„Uczeń notorycznie śpi na zajęciach, a kiedy już przebudzi się przeszkadza w ich prowadzeniu”
Uczeń i jego nauczyciel
„Nęka i molestuje wychowawcę”
„Niegrzeczne zachowanie w stosunku do nauczyciela. Konfrontacyjna postawa — formą obrony często jest atak”
„Odmawia (jako niećwicząca) podejścia do nauczyciela na jego prośbę w celu pomocy przy skoku w dal”
„Wysoce niestosowne zachowanie podczas zajęć z Podstaw hotelarstwa — gdy nauczyciel zwraca uczniowi uwagę dotyczącą jego zachowania na lekcji, uczeń uśmiecha się i mruga do nauczyciela okiem”
„Niewłaściwe zachowanie ucznia na zajęciach (uczeń używa telefonu komórkowego), po upomnieniu dyskutuje z nauczycielem sugerując, że niedosłyszy i niedowidzi”
„Uczeń utrudnia prowadzenie lekcji i niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela. Na informację nauczyciela, że otrzyma uwagę za śmianie się na lekcji odpowiada, że „Mama pochwali go, że pozytywne nastawienie”
„Z przykrością muszę zauważyć, że Łukasz uciekł z lekcji”
Telefony, telefony…
„Uczeń bawi się na lekcji komórką. Wdaje się z nauczycielem w dyskusje na temat odebrania komórki, stwierdzając że nauczyciel nie ma do tego prawa. Odwołuje się przy tym do matki, która studiowała prawo”
„Uczennica w trakcie sprawdzianu trzyma telefon na kolanach. Upomniana udaje, że nie wie o co chodzi. Następnie twierdzi, że nie ma gdzie go dać”
Tajemnicze uwagi
„Zęby”
„Nie wie, czego chce”
Przeciętny bywalec naszej szkoły zna tylko te nieliczne uwagi, które indywidualnie zarobił lub odnotował. Powyższa lista pozwala nam na szersze ogarnięcie patologii. Przebywanie w klasie bez spodni i spódnicy, eksterminacja pszczół, zupa, choinka, demonstracyjne kichanie, mruganie okiem, pastowanie butów, no i zęby… Gdyby wszystko to wydarzyło się w ciągu miesiąca, mielibyśmy problem, pewnie trzeba by objąć szkołę kwarantanną epidemiologiczną, jednym gagatkom podawać środki nasenne, a innym wybudzające lub działające rozkurczowo na wyobraźnię. Na szczęście prezentowany wybór uwag powstawał przez całe lata 🙂
…Ufff… Do zobaczenia wkrótce!
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.